Misleidende cookiebanners aangepakt

Misleidende cookiebanners aangepakt

Onderwerp: Cookies

Onderwerp: Cookies

23 februari 2024  |  Ralph Kleingeld BPLA  |  Nieuwsberichten

23 februari 2024  |  Ralph Kleingeld BPLA  |  Nieuwsberichten

Aan de kassa (of zelfscan) wordt naar uw postcode gevraagd. Zonder aarzelen dreunt u de reeks cijfers en letters op. Want u begrijpt dat de winkelier graag wil weten waar hij zijn folders gericht kan verspreiden. Dat uw antwoord direct ook aan - de hoogte van - uw kassabon gekoppeld wordt, ontgaat u wellicht. En nu maar hopen dat de winkelier vanzelfsprekend geen koppeling met uw bankgegevens legt. Of de gegevens met een ander deelt. U hoeft uw postcode natuurlijk helemaal niet te verstrekken om boodschappen te kunnen doen. Dus zeg gewoon: nee, die krijg je niet. De keuze is aan u.

Kijk, doet u met een klantenkaart boodschappen, dan heeft u er mee ingestemd dat gegevens van uw aankopen gekoppeld worden aan u als persoon en met wie die gegevens wel of niet worden gedeeld. Geen probleem. Maar vraag u telkens af: welk gemak heb ik er van en is het me dat waard om mijn persoonsgegevens te verstrekken?

Hoe is dat dan online? Verstrekt u daar ook zonder aarzelen uw gegevens?

Eerder deze maand maakte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekend haar focus dit jaar te richten op cookiebanners. U kent ze wel, die meldingen waar u veelal niet om heen kunt zodra u een website bezoekt. Soms heel eenvoudig met een direct duidelijk overzicht waardoor u met slechts n enkele klik uw voorkeur kunt bevestigen. En daardoor weer verder kunt met datgene wat u eigenlijk echt van plan was: die website bezoeken.

Cookiebanners. U bent er inmiddels wel aan gewend. U kunt niet om ze heen. Ook dr bent u aan gewend. En juist daarom bent u wellicht al snel geneigd maar op 'Akkoord' te klikken. U hoeft dan ook niet te lezen met wie al de gegevens, die men over u vergaard tijdens - en ook wel n - uw bezoek aan de website, worden gedeeld. Verborgen in allerlei tabbladen worden soms wel tientallen bedrijven genoemd die de vergaarde gegevens verkrijgen. Tegen betaling. Maar niet aan u.

Veel bedrijven en organisaties vergaren ook graag uw gegevens om u een 'gepersonaliseerde inhoud' of 'optimale belevenis' bij uw bezoek aan hun website te bieden. Alsof u in een winkel komt en de eigenaar vraag bij de deur of hij de gangpaden en schappen anders voor u moet indelen. Dat laatste klinkt niet logisch. En eenmaal binnen, loopt hij achter u aan om te noteren door welke gangpaden u loopt en naar welke producten u allemaal bekijkt. U begint zich inmiddels ongemakkelijk te voelen. Bij een website vindt u het allemaal gewoon.

RAES Media heeft een duidelijke mening over cookiebanners. Een 'Alles afwijzen' knop moet direct en goed zichtbaar zijn. Om met n klik verder te kunnen waarvoor u gekomen bent. U komt immers niet om de eigenaar van de website informatie over uzelf te verstrekken maar om een product te bestellen of informatie te krijgen. 'Alles afwijzen' betekent in dit geval k de zogenaamde functionele en analytische cookies, waar u meestal niet om heen kunt. Gewoon, geheel anoniem.

Geen enkel gegeven van u is noodzakelijk om een goede website te kunnen bezoeken. Waarom dat toch telkens weer die 'noodzakelijke' cookies accepteren?

De AP heeft ook een duidelijke mening over heldere en misleidende cookiebanners. En dat is niet voor niets. Het blijkt anno 2024 nog steeds nodig dat een waakhond de wacht houdt en af en toe (met een boete) bijt. De bureaucratische stroop binnen Europa verhindert snelle invoering van strengere wetgeving. De ePrivacy Verordening (ePV) is al jaren in behandeling en nog steeds niet daar waar het hoort te zijn. Namelijk: geldende wetgeving.

Maar word niet moedeloos. Klik een website gewoon weg indien u bij een cookiebanner niet direct duidelijk en met n klik uw keuze kunt bevestigen, ook om anoniem te blijven. De keuze is aan u.